المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الفرغل


عزت عبد المجيد
19-03-17, 10:35 AM
الفرغل ... قصه قصيره
قرية بسيطة فى أقصى الصعيد محافظة أسيوط حيث يجتمع السامرون فى مدخل القرية و على وجوههم فرحة و رائحة الدخان تملأ المكان جلس عبده بربابته ينشد الأغاني الدينية و مدح رسول الله صلى الله عليه و سلم
تناول عبده ما مر من العام الفائت وجلس يحدثهم بما حدث فى احتفال الفرغل
فتطايرت ألسنة اللهب على جلبابة , فأخذ يسب ويلعن فى هذا الاحتفال المشئوم ويلعن الحكومة انها لم تتخذ قرارا بعدم الاحتفال مره اخرى
الا ان محمدين تدارك الموقف وأخذ بتلابيب جلباب عبده و اجلسه و وضع يده على جبينه ثم تلا بعض الايات القرانيه عسى ان يعود الى رشده حسبما عرف انه مسه الجن فى اخر ايامه
محمدين ...عبده يا حبيبى احنا مش قد الفرغل و لا قد تجلياته ده السنه اللى عدت رجب طلق مراته عشان معملتش كحك الاحتفال و ابنه سقط فى المدرسه عشان كان بيرمى الناس بالطوب و هما ماشيين فى الاحتفال , و انت ناسى و لا ايه ان العمدة ساعتها قفل الدكاكين لمدة يومين ....
الا ان عبده أصر على المناداة بصوت عالى يا فرغل أظهر لي كده و انا اوريك اللى مشفتهوش لو راجل أظهر بس كده قدام الناس دول و هما يتأكدوا انك شبح من ماضي بعيد و ان الست بديعة لم يرزقها الله بأحمد لما مسحت على مقامك إنما أنا اللى ....... و جوزها فى الجهادية .
و لم يكمل حديثه حيث رعدت السماء و دوى البرق فى الساحة و هطل المطر فخمدت ألسنة النيران فى التو و اللحظة و شوهد من بعيد نور يقترب منهم و كلما اقترب زاد التوهج فلم يستطيعوا ان يفتحوا أعينهم فاغمض محمدين عينيه وأخذ يتلو آيات من القرآن لا يدرى ما يقول .
فلفظته بديعه برجلها من الخلف قوم يا محمدين الصبح اذن انت مش رايح الغيط ...
لا يا روح امك مش رايح قومي فزي اندهي لأحمد اشوف الحسنه اللى فى ظهره .
ايه يا راجل حسنه ايه رفع ايده على طولها و نزل الدم من فم بديعه .
يا احمد تعالى شوف ابوك باين عليه اتجنن على الصبح اتفتح الباب و اذ بمواء قطة تبدد الصمت فى الغرفة .
و فى أقصى القرية حيث مقام الفرغل و إلى يمينه مقابر أهل القرية اقترب عبده من جالس امام شاهد يعلوه التراب رفع يده على كتف أحمد ليقول له معلش ابوك الله يرحمه ويحسن اليه كان سيد الرجاله و امك ربنا يرحمها مكنش فيه ست زيها و لا فى جمالها كل القرية كانت بتحكى على جمالها لما ترفع البيشة وهى فى حضرة الفرغل انا فضلت ابوس مكان بقها على حديد الفرغل من ساعتها .
و من ساعتها و العيال فى الشارع بتزف عبده و الرجاله قاموا دفنوه قرب الفرغل لأنه من مريديه و احمد شايل على كتافه حلم اتحكاله من سنين .
و لا يذكر الفرغل الا يذكر معه عبده

نسيان
19-03-17, 03:52 PM
معتقدات شعبية وموروثات منذ القدم و الفرغل ذاك الموروث الذي يستمد منه اهل القرية المدد
غصت باحداث ما قدمت ووقفت على مشاهد تجسدت بكل البشر وعلى وجهه البسيطه نختلق الكذبة ونصدقها
ونؤمن بها ونكفر من يكفر بها سؤال يطرح نفسه هل الانسان فعلا بحاجه لايمان بقوة الشيء الخفي
ليه ؟
هل لصعوبة فك الواقع واحداثة تاثير على سيطرة تلك القوة على عقولهم ان ان هناك من فك الطلاسم و اراد ان يسيطر على بقية العقول الراكده ليجعلها تركع وتسلم له ..

نص وانا اقراه صاحبته قرع و ضرب الدفوف لاحداثها المتشابكه وعلاها الدخان

حقيقة الموروث يحتاج ان نقف عنده اكثر لنكون على بينة مما وصل الينا من الاجداد
حقيقة ام خيال منسوج
ان كان خيال اي عقل يصور لنا هذا اللي قرأ لنا


حقيقة ابداع جميل
بوركت

متاهة الأحزان
20-03-17, 11:05 PM
ليس العيب في إرثنا من معتقدات عادات وتقاليد

إنما في أشخاصٍ كرروها قدسوها تمسكوا بها دون تمحيص لمعرفة المغلوط منها.

العيب في مجتمع أصبحت العادات والتقاليد فيه معايير يقيم بحسبها الصالح من الطالح

هو جهلٌ انتشر واستبد في مجتمع ألف الجهل والتبعية

لكن إلى متى ...

عزت عبد المجيد

لجنائن الحرف سأعود

لقلبك الياسمين

عزت عبد المجيد
28-03-17, 10:29 AM
لا شك ان الموروثات المدفونه بين ضلوعنا تكاد ان تنسينا حاضرنا
شكرا على التوجيه